LES: – Inn på tunet var livredning

Ullern gård 1

Maten veien til livet: For kantinedriver Beate Bråten ble kjøkkenopplevelsene inne på tunet på Ullern gård essensielle for å komme tilbake i jobb igjen. – Her kom jeg tilbake til livet, smiler Beate Bråten til venstre, sammen med gårdeier Cathrine Gjems Krogstad.

Beate Bråten smiler i dag, men for bare noen år siden var det langt mellom smilene.

  • For meg var det livredning å være på Ullern gård, sier Beate.

Beate Bråten kommer mer enn gjerne tilbake til Ullern for å ha en hyggelig lunsj sammen med låveassistenter og ansatte på gården i Sør-Odal. Selv var hun en av assistentene i to år fra 2009, men nå driver hun kantina i rådhuset på Skarnes og er i halv stilling.

  • Målet er full jobb igjen, men uansett har jeg seiret med å komme tilbake i jobb, sier Beate.

Angst for postkassa

Beate forteller om en lang sykdomshistorie, hvor sakens kjerne skulle vise seg å være B12-mangel.

  • Jeg var fullstendig psykotisk og trodde jeg hadde demens, jeg hadde ikke orden på livet mitt i det hele tatt, sier Beate.

I dag er hun sjeleglad for at hun fikk være med på det som i 2009 var et pilotprosjekt i regi av NAV på Ullern gård, men som i dag er et Inn på tunet-tilbud med seks arbeidstreningsplasser for NAV.

  • Her fikk jeg tak i livet mitt igjen og fikk bygd meg opp, takket være de flinke folka her, sier Beate.

Hun forteller at Inn på tunet-tilbyder Cathrine Gjems Krogstad til og med måtte hente posten hennes, fordi hun hadde fullstendig angst for postkassa.

  • Ja postkassa var skummel, der lå det mye jeg ikke hadde ork til å ta tak i, forteller Beate.

På egne vilkår

Ullern gård 2

Rom for å være seg selv: På Ullern er det arbeidstrening på egne premisser, det er denne gjengen enige om. Fra venstre, Ivar Solheim Åsen, Heidi Andreassen, Britt Kvernbråten, Miriam Østberg, Eva Mariann Jansson og Cathrine Gjems Krogstad.

Gjennom oppholdet på gården og riktig medisinsk behandling, forteller Beate at hun stadig så mer og mer lys i tunellen.

  • På Ullern gård får man mulighet til å være i aktivitet på sine egne premisser, her er det lov å ha en dårlig dag, sier Beate.

De andre låveassistentene som sitter rundt lunsjbordet nikker og kjenner seg igjen.

  • Her får man tilpasset arbeidstrening, som gjør at man opplever mestring og verdsettelse, forteller Beate.

Mat ble veien til livet

Og kjøkkenet på Ullern gård ble spesielt en god arena for Beate.

  • Ja, maten ble veien tilbake til livet, smiler hun.

Og i 2013 startet hun altså med kantina i rådhuset. I dag har hun selv assistenter i kantina, som trenger arbeidstrening tilpasset sine livssituasjoner.

  • Det er utrolig meningsfullt å kunne hjelpe andre også, sier Beate.
  • Og du har jo virkelig god kompetanse, parerer gårdeieren.

På Ullern gård får låveassistentene prøvd seg på ulike aktiviteter, og både natur, hester, kreativitet og ikke minst loppemarked og salgsarbeid er en viktig arena som gir læring og mestring.

  • Vi skreddersyr og tilpasser opplegg til den enkelte, på den måten bygger vi opp mennesker, smiler Krogstad.

Tekst/foto: Anette Strand Sletmoen, prosjektleder nettverket Inn på tunet Hedmark

Ullern gård 3

Klart for loppemarked: Her har låveassistentene sørget for utstillinger for loppemarkedsalg.

 

 

